Vem läser lättläst
Många har svårt att läsa
Många unga och vuxna har svårt att läsa
i en vanlig nyhetstidning eller bok.
Ungefär 13 procent av den vuxna befolkningen
har riktigt stora lässvårigheter.
Olika anledningar till lässvårigheter
Det finns många olika anledningar
till att man har lässvårigheter.
Ett funktionsnedsättning eller en sjukdom
kan göra att man har svårt att läsa.
Då är lättläst ett bra alternativ.
Ovana läsare som inte har läst så mycket
behöver ofta lättlästa texter.
Många invandrare behöver också lättläst
medan de lär sig svenska.
Många elever i skolan har svårt med läsningen.
De kan öva sig med lätta texter.
Läsarna finns på många olika platser
Vi vet att våra läsare är väldigt olika.
Läsarna är mellan 10 och 90 år
och finns över hela landet. På skolor,
bibliotek, sjukhus, boenden av olika slag,
i hemmen, på arbetsplatser läses lättlästa texter.
