Centrum för lättlästs historia
Här kommer några viktiga händelser i vår historia
1968 startade utgivningen av LL-böckerna.
1984 gavs det första numret av tidningen 8
SIDOR ut.
1984 LL-stiftelsen startas för att ta hand om
utgivningen av 8 SIDOR.
1987 bestämde regeringen att 8 SIDOR
skulle finnas kvar.
1988 tog LL-stiftelsen över ansvaret för
utgivningen av LL-böcker.
1991 startade LL-stiftelsen ett eget bokförlag
som döptes till LL-förlaget.
1992 började Läsombudsverksamheten på försök i
några kommuner.
1994 startar Läsombudsverksamheten på riktigt i
hela landet.
1997 blir LL-stiftelsen Centrum för lättläst.
1997 startar Lättläst-tjänsten som skriver om
samhällsinformation till lättläst svenska och ordnar kurser i att
skriva lättläst.
2007 får Centrum för lättläst i uppdrag att ge
ut lättläst för skolelever.
2009 börjar Läskraft! – ett projekt som ska få
anhöriga och andra att läsa tillsammans med personer med
demens.
2009 startar vi vår första Facebooksida.
2015 flyttar staten över arbetet med lättläst
till Myndigheten för tillgängliga medier.
