Lattlast Om Overgangen

Lättläst om övergången

Den 1 januari år 2015

övertar Myndigheten för tillgängliga medier, MTM,

ansvaret för statens insatser för lättläst.

Här har vi samlat vanliga frågor om övergången.

Har ni andra frågor kan ni ta kontakt

med marknads- och kommunikationsansvarig Camilla Batal

på e-postadressen: [email protected]

Fråga: Kommer ni att fortsätta

att heta Centrum för lättläst

när ni kommer in under MTM

eller vad blir ert nya namn?

Svar: Nej, namnet Centrum för lättläst försvinner

och MTM tar över ansvaret för lättläst.

Men LL-förlaget och 8 Sidor fortsätter.

Om LL-förlaget

Fråga: Kommer LL-förlaget

att fortsätta ge ut böcker?

Svar: Ja. LL-förlaget finns kvar

och kommer att fortsätta göra böcker.

Fråga: Kommer jag att kunna köpa böcker

i er webbokhandel i fortsättningen också?

Svar: Ja. LL-förlagets bokhandel på webben

kommer att finnas kvar.

Fråga: Var kan jag köpa böckerna

efter 1 januari?

Svar: Du kan fortsätta att köpa böckerna

från både LL-förlagets bokhandel

och från andra bokhandlar på internet.

Fråga: Kommer vi att fortsätta

få Boktidningen Lättläst?

Svar: Boktidningen kommer att fortsätta

komma ut under hela år 2015.

Men i framtiden kan det förändras.

Fråga: Kommer ni att sälja alla lättlästa böcker,

även från andra bokförlag?

Svar: Under år 2015 kommer MTM

att undersöka hur samarbetet med andra förlag

som ger ut lättlästa böcker kommer att vara.

Fråga: När en myndighet köper varor

och tjänster ska myndigheten göra

en upphandling. Kommer MTM

att göra upphandlingar av fotografer,

formgivare och andra som gör böcker?

Svar: Myndigheter följer lagen om offentlig upphandling

vilket innebär att varor och tjänster

över ett visst belopp alltid ska upphandlas.

Varje gång en myndighet gör en upphandling

ska myndigheten också skriva vad som gäller.

Ingen upphandling är den andra lik.

MTM upphandlar redan nu formgivare till

taktila bilderböcker.

Fråga: Kommer det att vara viktigt

i upphandlingen vem som är bäst på lättläst

när det gäller form, bild och så vidare?

Svar: I varje upphandling står det vad man

vill ha och varför.

Det går inte innan upphandlingen sker

att säga vad man ska ha för krav.

Det är en del av arbetet med upphandlingen

att fundera på det varje gång.

Det viktigaste kan vara bästa idé,

bästa pris, bästa kvalitet eller något annat.

Vid upphandling av lättlästa böcker

är det naturligtvis mycket viktigt att kunna s

kriva lättläst och kunna arbeta med lättlästa bilder.

Om 8 SIDOR

Fråga: Kommer 8 Sidor att finnas kvar?

Svar: Ja. 8 Sidor kommer att finnas kvar

och utgivningen av nyhetstidningen 8 Sidor kommer

att fortsätta. Så också webbsidorna

med lättläst information.

Fråga: Vad händer med min prenumeration?

Svar: Den fortsätter som vanligt

och inga prishöjningar är planerade för år 2015.

Fråga: Vågar jag ta en helårsprenumeration

på 8 sidor och vad händer om tidningen

läggs ned eller förändras kraftigt?

Svar: Absolut.

Alla prenumeranter kommer att fortsätta

få sin tidning hem i brevlådan

och priset kommer att vara detsamma under år 2015.

Du kommer att känna igen din tidning

både till utseende och innehåll.

Fråga: Kommer jag att få nyhetstips och korsord

till varje nummer av 8 sidor i fortsättningen också?

Svar: Ja! Självklart kommer tidningen att fortsätta

 med nyhetstips och korsord. 

Om Lättläst-tjänsten

Fråga: Vad händer med Lättläst-tjänsten?

Svar: MTM ska arbeta med lättläst samhällsinformation.

Alla projekt som vi börjar med under år 2014

gör vi klart, även om det sker under år 2015.

Om skolan – lärarrummet

Fråga: Vad kommer att hända

med Lärarrummet för lättläst?

Svar: De olika webbsidorna,

till exempel Lärarrummet, kommer att finnas kvar.

Under år 2015 kommer MTM att utreda

hur samarbetet med skolan och lärare ska bli

för att det ska bli så bra som möjligt

för dem som behöver lättläst svenska.

Fråga: Kommer ni att ha pedagogträff

nästa termin också?

Svar: Ja, MTM kommer att fortsätta med pedagogträffar.

Fråga: Kommer allt på Lärarrummet

att finnas kvar även när ni blir en del av MTM?

Svar: Under år 2015 kommer det mesta

att se ut som vanligt. Men vi kommer kanske

förändra något.

Om läsombuden

Fråga: Kommer ni fortsätta att arbeta

med Läsombud och högläsare?

Svar: Självklart kommer vi att fortsätta arbeta med

och utveckla Läsombud och högläsare.

Tillsammans med läsombud kommer MTM att utreda

om läsombuden längre fram kan arbeta

med alla olika tillgängliga medier.

Information och Marknad

Fråga: Kommer ni att kunna fortsätta

att vara med på inspirationsdagar,

konferenser med mera och föreläsa

om lättläst, och hur viktigt det är

med högläsning och så vidare?

Svar: Ja. Lättläst kommer att ingå

som en självklar del av MTM:s informationsarbete

kring tillgängliga medier och information.

Fråga: Var bokar jag en föreläsning

om lättläst från och med år 2015?

Svar: Hos MTM. Lättläst kommer att vara en del

av MTM:s informationsarbete

om tillgängliga medier och information.

Fråga: Kommer ni att få ha kvar er hemsida?

Den är så himla bra och vi har sådan glädje

och hjälp av den!

Svar: När år 2015 börjar kommer vi att vi flytta över

Centrum för lättlästs webbsidor till MTM

så att de personer som besöker hemsidan självklart

kommer att hitta all information de behöver.

Precis som tidigare kommer du att kunna söka

på lättläst, LL-förlaget och så vidare.

MTM:s digitala bibliotek legimus.se

kommer också att ha information om lättläst.

Fråga: Vilka kan samarbeta med MTM?

Svar: MTM kommer att fortsätta samarbeta

med andra som arbetar med lättläst.

Under år 2015 kommer vi att undersöka

hur vi ska kunna hitta fler samarbeten

som kan ge våra läsare det som de behöver.